Mea Maxima Culpa

Wednesday, June 14, 2006

Mea Maxima Culpa

Jeg har nå startet denne bloggen fra et slags behov for å kunne være en anonym røst i villmarken. Litt blanding av Elling-poeten "E", og Johannes døperen ;-)

Ved min forsiktige start vil jeg sitere et av mine favorittdikt, som også er noe av selve grunnlaget for denne bloggen:

MEA MAXIMA CULPA
Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:

”Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?”

Hvem er et menneske som ikke vet
At han bør frykte all rettferdighet?

Det er en sum av alt hva jeg har sett:
Jeg håper Gud lar nåde gå for rett!

Jeg håper Gud i himmelen vil si:
Rettferdigheten, barn, den glemmer vi.

Spør meg om ”skyld”! Det er et grusomt ord.
Enhver er skyld i alt som skjer på denne jord!

I blygsel skal du snu ditt ansikt bort:
Hva en har syndet, har vi alle gjort!

Vi har lidt urett. Vi begikk det selv.
Og vi ble mordere den samme kveld.

Man handler blindt. Man er i beste tro.
Mens man er rød til albuen av blod!

I våre hjerter der er loven lagt.
Og hver en tøddel av den står ved makt.

Alt står som onde bilder fra en rus:
Av jorden har vi gjort et slaktehus!

Akk, vi må bøye oss i skam og si:
Rettferdigheten, Gud, den frykter vi!

Hvem er et menneske som ikke vet:
Vi trenger nåde og barmhjertighet!

Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:
Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?

- Jens Bjørneboe

0 Comments:

Post a Comment

<< Home